Tak jako série fotek promítaná v dřevěné krabičce s otvory i místní dědictví může být představeno z různých perspektiv.

Jaké atraktivity (témata) jsou návštěvníkům u nás i ve světě představovány.

To, že místní atraktivita nějakého nadšence, či skupinu nadšenců zajímá, ještě neznamená, že bude zajímat (bavit) i další lidi a že budou ochotni věnovat část ze svého času a peněz na to, aby se tématem expozice, přibližující místní atraktivitu seznámil.

Na druhou stranu, pokud se atraktivita uchopí chytře, je možné i ze zdánlivé maličkosti vybudovat atrakci (atraktivitu – zajímavost), která si získá široké skupiny zastánců, kteří budou expozici opakované navštěvovat a trávit u vás desítky minut.

Příklad dobře uchopené atraktivity

V o bci Farges jedné z 12 obcí oblasti Saint-Nectaire ve Francii, kde se vyrábí sýr Sai nt-Nectaire objevil farmář Alfonse Bellonte v 70tých letech 4 staré jeskyně, kde nalezli příbytek až do začátku 20 století chudé rodiny. Na této atraktivitě postavil zajímavost své farmy (http://www.st-nectaire.com).



Areál farmy je dobře zpracovaný produkt cestovního ruchu.

V jedné z jeskyň na slámě zrají sýry tradičním způsobem.

V další jeskyni, která byla z venku uzpůsobena jako dům, je vytvořena expozice, kde se promítají ve 3D 100 let staré fotografie interpretující život lidí ve „skalnatých“ obydlích.

Součástí areálu je výborná restaurace „Grande Alfonse“.

A obchod s tradičními výrobky a suvenýry.


Jsou i příklady atraktivit, které byly vytvořeny zcela uměle, a podařilo se je patrně nesmazatelně zařadit mezi atraktivity regionálního významu. Takovým příkladem atraktivity dolnorakouská obec Mohndorf. Tato vesnice byla naprosto obyčejná, nechci čtenáře mystifikovat, ale její původní název byl tuším dokonce posměšný. Jediné, čím byla vesnice charakteristická, bylo pěstování máku. Proto na prezentaci této regionálně neobvyklé plodiny orientovali vše. Přejmenovali název obce, pravidelně pořádají makové slavnosti a vše co návštěvník v obci vidí, či ochutná, je spojené s mákem. Mají zde botanickou zahradu s různými druhy máku, expozice na téma mák, obchůdky s výrobky z máku od čokolády po mýdlo, v restauraci vedle makového závinu dostanete i králíka na mákové omáčce. Výzdoba a informační systém obce obsahují motivy této plodiny.

Rakousko je ve využívání místních atraktivit v cestovním ruchu typické. Založili řadu tematických stezek (thematische strasse), kde se spojily vesnice podle tradičního způsobu obživy (železná stezka, textilní stezka, sýrová stezka), nebo ji podle nového produktu vytvořili (moštová stezka z hrušek, palírenská stezka). Tento způsob propagace rakouského venkova je všeobecně známý (byť ne vždy úspěšný), ale já to zde zmiňuji proto, že jejich součástí jsou i expozice, které vybranou atraktivitu blíže prezentují a propagují.

Úspěšně fungujícím systémem, jak vytvářet muzea/ expozice týkající se specifické atraktivity, jsou tzv. economuzea, jejichž síť funguje v Kanadě, částečně v USA a v letech 2008 – 2011 i v severní Evropě (Grónsko, Island, Faerské ostrovy, Severní Irsko, Norsko, Švédsko). Jde o způsob, jak za pomoci tematicky zaměřeného návštěvnického centra s expozicí podporovat prodej tradičních výrobků.

Síť economuzeí má pevná pravidla, musí obsahovat expozici, kde se vysvětluje historie místní tradice, nabízet workshopy, pro zájemce o detailnější informace nabízet tematickou literaturu a pro zajištění provozu obchod s tradičními výrobky.

Jedním z příkladů je Economuzeum medu ve státu Quebec

http://www.musee-abeille.com

Či Economuseum malých dřevěných nádob v Tysse v Norsku

http://www.economusee.no/

http://www.fjordtynna.no/norsk/frameset.html

http://www.economusee.no/newsletters.htm

Pokud se se mnou chcete osobně spojit, či konzultovat nějaký Váš záměr, napište mi na adresu novotny@DigitalStorytelling.cz

Pro pokračování se musíte přihlásit

Vyhledávání

Přihlášení čtenáře

E-mail:
Heslo:

Radek Novotný
a DigitalStoryTelling

Radek Novotný Radek Novotný je podnikatel, konzultant, vědec a školitel. Již 10 let pomáhá obcím a neziskovým organizacím i soukromým osobám prezentovat místní dědictví formou digitálních příběhů a videí na multimediálních zařízeních.

Radek Novotný
novotny@digitalstorytelling.cz