Analýza filmu Kolja podle struktury příběhu: Kolja Otevření Jde o Hard otevření, divák vstupuje přímo do děje kdy hlavní hrdina Louka, žijící si svým poklidným skromným životem starého mládence, přebíhá z jedné práce do druhé, bojuje s dluhy. Háček Louka sedí u hrobníka se spoustou dětí, je na něm vidět, že děti nemusí. Řeší, že by u pomohlo, kdyby vlastnil auto, hrobník mu sděluje, kolik stojí auto - trabant. Zjišťuje, že si na to auto nikdy nevydělá. Zámek Loukovi se objevuje šance na získání peněz na auto. Hrobník mu nabízí, že když si naoko vezme ruskou emigrantku, dostane 30tisíc na trabanta. První velký test Louka se od hrobníka dozvídá, že jeho fiktivní manželka zůstala v západním Německu a zanechala v Čechách syna Kolju. Zatím ho hlídá babička. Babička dostala infarkt a jemu sanitáci předávají "vyženěného" Kolju. Louka nemá děti rád, ale musí to nějak vydržet, než se babička vrátí s nemocnice. Změna Louka a Kolja už nějakým způsobem fungují. Louka obvolává své milenky, aby Koljovi četli ruské pohádky. Druhý velký test Louka kupuje Koljovi boty. Byť na kluka ještě není zvyklý (zakecá se se známou v metru a Kolju tam zapomene). Ale už se o něj začíná bát. Bere Kolju pravidelně do práce, když zjistí, že si hraje na kremaci kašpárka, bere ho do jiného prostředí - k matce. Vše ztraceno Louka je pozván k výslechu na StB, kde je podezírán ze svatebního podvodu. V úzkých Sociální pracovnice Zubatá mu přichází sdělit, že jeho žádosti o předání Kolji do sociálního zařízení bude vyhověno. Což je v této situaci, kdy k chlapci přilnul, jako ohrožení. V útoku Louka bere Kolju a v trabantu ujíždí před hrozícím nebezpečím ztvárněným blížící se bouřkou. Těsně před projíždějícím vlakem a zavírajícími se závorami (vězení) k matce do lázeňského městečka. Finální boj Přichází sametová revoluce, Louka je rehabilitován, opět hraje s Českou filharmonie dirigovanou Kubelíkem. Kolja sice odjíždí se svou vlastní matkou do západního Německa, ale Loukova transformace ve vztahu k dětem je znázorněna těhotenstvím jeho nové partnerky. Tématická linka, která nejlépe charakterizuje tento film je transformace (též nazývaná "přichází s věkem). V tomto případě je Louka mládenec, který chce žít důstojným způsobem života, ale po svém, užívat si s cizími (různými) ženami, nemít žádné závazky (např. děti), dosavadním způsobem by je stejně neuživil. Jeho proměna v milujícího otce je dějem filmu.