Druhy FRAMŮ Jak jsme si řekli, existuje řada perspektiv FRAMŮ jak se na problémy na trhu dívat a při prezentaci podnikatelského záměru záleží na tom, zda se prezentátorovi podaří prolomit FRAME protivníka. Pouze v tom případě budou posluchači ochotni vnímat naše názory a argumenty a pokud budou správné, tak s nimi souhlasit a přijmout je za své. FRAMY mají různou hiearchii a sílu a FRAME který je v hiearchii výše, je silnější a prolomí FRAME na nižší pozici. Uplatňují ho lidé na vyšší pozici. Mám vyšší postavení a tudíž i pravdu, vy jste začátečník, tak se zákonitě musíte mýlit. Asi jistě cítíte, slabost tohoto úhlu pohledu na určitý problém. Nicméně není cesta tento názor zpochybňovat, protože ta základní konstrukce je správná a většinou lidí akceptovaná. V další části předášky si řekneme o tvorbě mýtů a jejich využití při tvorbě FRAMŮ. Jak jsem řekl FRAME silový nemůžeme zpochybňovat, můžeme ho jen prolomit jakýmkoliv FRAMEM vyšší úrovně. Např. FRAMEM časovým Např. i sebevýše postavený člověk nemůže nic dělat, pokud se slušně omluvíte, že nemáte tolik času, že Vás čeká ještě jedno jednání, které není možné odložit. Že se k jeho námitce vrátíte, ale jestli když už jste se všichni takhle sešli, zda by bylo možné pokračovat, že byste jim vysvětlil všechny aspekty vašeho návrhu. Další vyšší FRAME je finanční Ano, peníze jsou až na prvním místě, nicméně pokud něco skutečně chceme, či potřebujeme jsme ochotni si připlatit. Takovýto konkurenční finanční frame můžete přebít Framem analytickým: Samozřejmě se můžete rozhodnout pro levnější alternativu, ale pokud si skutečně myslíte, že námi uvedený problém je reálný, tak naše řešení je pro tento problém nejlepší. Případně lze říci: momentální příjmy nejsou nijak ohromující, ale pro námi analyzovanou situaci na trhu je nyní důležitější upevnění své pozice na trhu a získání kritické masy zákazníků i za cenu momentálních ztrát, které se při definovaném bodu zvratu promění na čistý zisk ve výši XY. Poměrně často používaný je FRAME analytický Lze ho použít tehdy, kdy chceme vysvětlit technickou odlišnost od konkurenčního řešení. Oponenti tento frame využívají pro shození vašeho záměru, za pomoci nějakého detailu, který chce od Vás vysvětlit. Na to lze zareagovat tím, že se obrátíte o pomoc na ostatní posluchače. Např. já nezpochybňuji relevantnost této otázky, či poznámky a rád na ni odpovím, ale zvažte, jestli toto není přílišný detail, jehož rozebírání nemusí všechny přítomné zajímat. Jestli bych Vám raději nyní neměl vysvětlit podstatu našeho záměru, cenu a jak chceme řešit XY. A pokud usoudíte, že náš záměr je pro vás zajímavý, rádi se k této otázce později vrátíme. Nejvyšší a nejmocnější je tzv. Morální FRAME V současnosti je tento trend vysoce propagovaný a prezentovaný. Firmy ukazují, jak jejich projekty řeší palčivé otázky lidstva, zdravý životní styl, spokojenost a štěstí dětí, rodiny, kulturní dědictví a práva člověka, neničení přírody, apod. Pro dosažení tohoto cíle nelze šetřit ani peníze, ani čas, natož nějaké úsilí překonat nějaký technický detail.